המועצה > חדשות ועדכונים > ארכיון כתבות > ארכיון כתבות 2012

ארכיון כתבות 2012

תאריך: 15/11/2012

המועצה הישראלית לצרכנות: העלאת מחיר המים למגזר הביתי מגלגל  על ציבור הצרכנים עלויות מיותרות ומהווה  מס עקיף

בנייר עמדה שהוציאה המועצה לצרכנות ליו"ר מועצת רשות המים והביוב, מביעה המועצה את התנגדותה להעלאת תעריפי המים לציבור הצרכנים. כבר היום כולל התעריף רכיבי מחיר מיותרים ולא צודקים,  שעל חלקם עמד המבקר בדו"ח מבקר המדינה" שהוגש לאחרונה. מקוממת הידיעה כי הדרך הקלה ביותר למלא את הקופה עוברת דרך כיסם של הצרכנים בשעה שתיקון הכשלים עליהם הצביע המבקר,  היה חוסך לציבור מיליוני שקלים.

המועצה דורשת כי כל עוד לא הוסדרו הכשלים עליהם הצביע המבקר, לא יועלו  המחירים. מקוממת במיוחד העובדה כי  עד היום, טרם נערכה בדיקה מקיפה של נתוני ההוצאות של חברת מקורות,  בנוסף להוצאות תפעול גבוהות ומיותרות הנובעות מריבוי תאגידי המים;
לאור קביעתו של מבקר המדינה כי חישוב עלות הוצאות מקורות מבוסס על תחשיבים ואומדנים שנקבעו לפני 20 שנה (!),  מתנגדת המועצה לצרכנות  לייקור התעריף לצרכנים ללא בדיקה מקדימה של מרכיבי העלות הכרוכים באספקת מים למגזר הפרטי. קביעת תעריף שלא מבוסס על  תחשיב עלויות בפועל,  אינה הוגנת ולא עולה בקנה אחד עם החוק.  האופן בו נקבע התעריף, על בסיס אומדן, שומט כל לגיטימיות ממנו.  רכיב נוסף המעלה  את התעריף נובע מהמדיניות בה מסובסדים תעריפי המים למגזר החקלאי והתעשייתי ע"י כלל הציבור. המועצה לצרכנות קוראת לבטל את רכיב סבסוד  תעריף המים באמצעות תעריף המים למשקי הבית, להעביר את האחריות למימון עלויות הסיוע לחקלאים ולתעשיינים לתקציב המדינה,  ולא להעלות את תעריף המים למגזר הביתי כל עוד הסבסוד נמשך.

לעמדת המועצה לצרכנות, סבסוד הצרכנים את עלויות המים של התעשיינים והמגזר החקלאי,  היא מס עקיף; וככזה הוא מנוגד לדין. מדו"ח מבקר המדינה  עולה כי עלות סבסוד המגזרים השונים בידי הצרכנים הפרטיים הוא בשיעור של  כ- 10% מתעריף המים גבוה בהרבה מהעלייה המתוכננת בתעריף בין 2%-3%.
 
מנכ"ל המועצה עו"ד אהוד פלג מציין  כי יישום מדיניות הממשלה לסבסוד מגזר זה או אחר, צריכה להיות משולמת ע"י הממשלה לא בדרך הקלה של הגדלת התעריף לצרכנים.
לעמדת המועצה לצרכנות, הנשענת על פסיקתו של מבקר המדינה, כי אין הצדקה לקיומם של 63(!) תאגידי מים, אין להעלות את  התעריף כל עוד לא יפעלו  הרשויות המקומיות לאיחוד התאגידים, שכן הצרכנים הם אלו שמשלמים על הכישלון המתמשך ועל אוזלת היד של הרשויות.